Mitä SKY tekee?

Suomen kannabisyhdistyksen tarkoitus on vaikuttaa päihdepolitiikkaan ja lainsäädäntöön siten, että kannabiksen käyttö, hallussapito ja viljely omaan käyttöön tulevat sallituiksi täysi-ikäisille sekä luodaan sääntely kannabiksen tuotantoon ja jakeluun.

Yhdistys ei pyri edistämään kannabiksen, tai minkään muun päihdyttävän aineen käyttöä. Jäsenyyden menettää henkilö, joka yrittää yhdistyksen kautta hankkia tai myydä laittomia aineita.

Kannabiksen asema päihdepolitiikassa: Kohti vastuullista sääntelyä

Maailmanlaajuisesti jatkunut huumesota on vuosikymmenten ajan osoittautunut tuloksettomaksi, mikä korostaa rankaisemiseen perustuvan lähestymistavan puutteita päihdeongelmien hallinnassa. Historiallisesti voimme oppia alkoholin kieltolaista, joka pikemminkin kiihdytti laittomia markkinoita ja rikollisuutta kuin ehkäisi päihteiden käyttöä. Kannabiksen, erityisesti hasiksen ja kannabiskukinnon, käyttö on yleistä eri ikäryhmien keskuudessa, mikä vahvistaa laittoman kaupan ja rikollisuuden olemassaoloa.

Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että kannabis on monin tavoin vähemmän haitallista verrattuna yhteiskunnallisesti hyväksyttyihin päihteisiin, kuten alkoholiin ja tupakkaan. Näiden tutkimusten mukaan esimerkiksi tupakan aiheuttama riippuvuus on vertailukelpoista heroiinin aiheuttamaan riippuvuuteen, ja alkoholin käyttöön liittyy vakavia yhteiskunnallisia ongelmia, kuten väkivaltaisuus ja yliannostuksesta johtuvat kuolemat, joita kannabiksen käytössä ei havaita samassa mittakaavassa.

Tehokkaan kannabiksen sääntelyn tarve perustuu paitsi sen haittojen minimointiin, myös haluun vähentää laittoman kaupan ja rikollisuuden kielteisiä seurauksia. Nykyinen rangaistukseen perustuva politiikka on osoittautunut tehottomaksi ja aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Tarvitaan sääntelyä, joka keskittyy tuotevastuuseen, ikärajojen asettamiseen ja kulutuksen valvontaan, mikä voisi luoda turvallisemman ympäristön sekä käyttäjille että yhteiskunnalle.

Väitteet kannabiksen käytön toimimisesta "porttina" muihin huumeisiin ovat joutuneet kritiikin kohteeksi tutkimusten valossa. Tällainen siirtymä on useammin yhteydessä laittomien markkinoiden dynamiikkaan ja kieltolakeihin kuin itse aineen ominaisuuksiin. On tärkeää perustaa päihdepolitiikka ja valistustyö luotettavaan tutkimustietoon, jotta voidaan vähentää päihteiden käytön haittoja ja tukea käyttäjiä ennakkoluulojen sijaan.

Vastuullinen sääntely ja avoin keskustelu päihteiden, erityisesti kannabiksen, roolista yhteiskunnassa ovat keskeisiä tekijöitä pyrittäessä kohti terveellisempää ja turvallisempaa yhteiskuntaa. Tämä edellyttää kannabiskieltolain kumoamista, kannabiksenkäyttäjien syyllistämisen ja rikollistamisen lopettamista, laadunvalvonnan ja tuotevastuun käyttöönottoa kannabiskaupassa sekä kannabiksen kotikasvatuksen näkemistä keinona torjua järjestäytynyttä rikollisuutta, terrorismia ja sotia.

Muista, että turvautuminen tajuntaa muuttaviin aineisiin minkään ongelman ratkaisukeinona ei ainoastaan jätä alkuperäistä haastetta ratkaisematta, vaan luo lisäksi uuden, potentiaalisesti vakavamman ongelman käyttöösi.